Sosyal Medya

Makale

‘Bakara’

“Kendisinde asla ÅŸüphe olmayan bu kitap, Allah’a karşı gelmekten sakınanlar için yol göstericidir.”

Böyle baÅŸlar Bakara Suresi. Medine döneminde inzal olmuÅŸtur, Kuranı Kerim’in ikinci suresidir, 286 ayetiyle en uzun kısmıdır. Hz. Peygamber (s), içinde pek çok hüküm  barındırdığı için bu sureye “Kur’anın çadırı” dermiÅŸ... Medeni surelere has bir tavrı vardır Bakara’nın, artık hicret vuku bulmuÅŸ ve Ä°slam toplumunun iman ve kulluÄŸun yanı sıra; hayata, eyleme, toplumsallaÅŸmaya, adalete dair ihtiyaçları zuhur etmiÅŸtir, bu baÄŸlamda Bakara, kurucu hukuk ilkelerinin de vaz edildiÄŸi hükümlerle temayüz eder...

255. ayet halk arasında “Ayetel Kürsi” olarak bilinir. Babamı uzun deniz seferlerine yollarken annanem ve annem onu bu ayetlere emanet ettikleri içindir belki de Bakara suresi bana hep “Baba” gibi gelmiÅŸtir. Çocuklarıma dört yaÅŸlarına geldiklerinde ilk ezberlettiÄŸim ayetlerdir, biz kadınlar, yani dünyada kalpleri hep merak ve tedirginlikte asılı kalanlar, sevdiklerimize “zırh”, “hırka” mahiyetinde bakarız bu ayetlere...

Bakara’nın son iki ayeti de “Amenerrasulü” olarak bilinir ki yürekten kopan bir yakarış olarak “duaların ÅŸahı” diye bilinir halk arasında. Bakara, sadece Ä°slam hukukçularının deÄŸil, halkın da çok sık atıfla, yakıni olduÄŸu bir suredir anlayacağınız...

Bakara’nın 163. Ayeti; “Sizin ilahınız bir ve tek olan Allah’tır, O Rahman’dır, Rahim’dir” der. Pekçok tefsir bilgini, surenin adeta bel kemiÄŸi mahiyetinde gördükleri bu ayetteki Vahid, Rahman ve Rahim esması hakkında ciddi ontolojik mülahazalarda bulunmuÅŸlardır. Fazileti ve hikmeti kadar, feyz ve sırları da ihtiva eder. Allah; Rahman ve Rahim’dir, son elçisi “Rahmetellilalemin”dir, ümmet de rahmet, merhamet konusunda dikkati çekilmiÅŸ bir davet ehlidir.

***

Sığır... Bakara’nın anlamı budur ve 67-73. Ayetlerde kurban edilecek bir sığır hakkında Hz. Musa ile Ä°srailoÄŸulları arasında geçen konuÅŸmadan atıfla surenin isimlendirildiÄŸi söylenir. Onlar kurban edecekleri sığır hakkında o kadar çok ayrıntılı soru sormuÅŸlardı ki, az daha kurbandan vazgeçeceklerdi. Okurken hem gülümseyeceÄŸiniz, hem de insan psikolojisinin derinlerindeki “ÅŸüphe” ve “kibir” hakkında ciddi bir yüzleÅŸmeye varacağınız ayetlerdir bunlar. Hepimizin içinde saklı bir Ä°srail, hepimizin içinde fıtri bir Musa olduÄŸunu söyler Hz. Mevlana. Bu baÄŸlamda Bakara, tarihi deÄŸil, her zamanın anahtarıdır. Benim dikkatimi çekense, hayvan ismi olması sebebiyle “sığır” gibi dilimizde biraz da indirgenmiÅŸ bir kelimenin, Kutsal Kitap’ta hiçbir kompleks duyulmadan zikredilmesidir... Kehf Suresinde de “köpek”ten bahsedilir mesela, gençlerin en yakın arkadaşı, sadık dostu olarak Kıtmir’den bahsetme lütufkarlığını göstermiÅŸtir Yüce Allah. Ä°lkokul üçe giderken “Allah, çok iyi yüreklidir, kötülük yaparak Onu üzmemeliyiz” demiÅŸtim de bütün sınıf gülmüÅŸtü, “çünkü” demiÅŸtim, “O, çocukları ve köpekleri çok seviyor”...

Bakara kelimesi hakkında Ragıp El-Ä°sfehani, Müfredat adlı kamusunda, bitkilerin yeÅŸerirken toprağı delerek yeryüzüne çıkmaları anlamını da zikretmiÅŸ, develerin ayak izlerinin yeryüzünü delmesini, çocukların oyun oynarken açtıkları çukurları da... Bakara, iz ve delik anlamlarını da taşıyor...

Üniversiteye giderken Tıp Fakültesinde bir grup vardı, düzenli olarak tefsir okuyan. Tam 7 yıl boyunca Bakara suresini geçememiÅŸlerdi de en sonunda “Bakara Grubu” adını takmıştık bu güzel kızlara...

***

Hayatım gençlerin arasında geçiyor, uçaklar, trenler, otobüsler içinde akarak Anadolu’nun dört bir yanındaki gençlerle baÅŸbaÅŸayım... Sanki bir kıyamet kopuyor yukarılarda, siyasette, medyada bir kıyamet... Benim iÅŸimse altlardaki küçük ve gerçek kalplerle... Bakara Suresi civarında esen son kırıcı polemikte, istedim ki; “Siz kavga eden büyüklerinize deÄŸil, açıp Kitaba bakın” diyeyim.

Henüz yorum yapılmamış.

* İşaretli tüm alanları doldurunuz.